”Alt for meget arbejde som belønnes til awardshows er småtterier”


Det er alt for nemt at skrue en case sammen, som viser 386 procent Return On Investment eller 274 procent forbedring på en eller anden pseudometrik, mener Peter Schlegel, CEO, Responsive, og gruppeleder ved Danish Digital Award 2021.


DDA-stafetten: Peter Schlegel, der til daglig er CEO og partner i bureauet Responsive, er gruppeleder for Marketing Automation-kategorien ved Danish Digital Awards 2021.

Hvilke forventninger har du til indstillingerne i din kategori?

– Selvom det ikke er et krav, at arbejdet i Marketing Automation-kategorien rummer commerce, forventer jeg, at vi vil se meget af det. Fordi den digitale handel har fyldt så meget i 2020 som det har været tilfældet. Jeg håber – jeg ved ikke, om jeg kan tillade mig at forvente – at se arbejde, hvor virksomhedernes indsats med skalering og automatisering af marketingindsatsen kan aflæses i den måde, virksomheden har klaret sig gennem påvirkningen fra Covid-19.

Hvad vil du især lægge vægt på i bedømmelsen af de indsendte cases?

– Hos Responsive arbejder vi med ”Experiences with a Business Impact”. Altså kundeoplevelser – særligt digitale – som flytter forretningen i det store perspektiv.

– Det er dét, jeg vil lede efter i det indsendte arbejde. Noget, som har flyttet virksomhedens samlede top- og bundlinje, ikke bare effekten af et enkeltstående program eller initiativ. Alt for meget arbejde, som belønnes til awardshows, er småtterier, der blæses op til noget, det reelt ikke er.

Hvad skal en case i dine øjne have bidraget med for at kunne vinde guld i din kategori?

– I forlængelse af mit forrige svar skal en guldvinder kunne vise effekt, ikke bare effektivitet. Det er alt for nemt at skrue en case sammen, som viser 386 procent Return On Investment eller 274 procent forbedring på en eller anden pseudometrik. Guldvinderen bidrager markant til virksomhedens samlede vækst. Og det gør en guldvinder naturligvis på et solidt strategisk fundament og med skarp kommunikationseksekvering på tværs af digitale kanaler.

Hvilke trends forudser du vil blive afgørende inden for e-commerce og digital marketing i 2021?

– Covid-19 har lykkeligvis ikke krævet voldsomt mange dødsofre. Men en persona, jeg glæder mig over at have set lide coronadøden, er ”innovationsgøgleren”. Tossen som stod og råbte om disruption, startup-kultur og alle mulige andre tåbeligheder. 2020 genetablerede fokus på digitalisering af virksomhedernes kerneforretning.

– Den tendens fortsætter i år – og forhåbentlig de kommende år. Det er en tendens, der stiller helt andre krav til forretningsforståelsen, til kunderne og til digitalisering. Det er sværere – men også langt mere betydningsfuldt – at kunne tage en eksisterende virksomhed med milliardomsætning, etableret organisation og tunge legacy-systemer og flytte den ind i den digitale tidsalder.

Og så er der et drillespørgsmål til dig fra Kim Jong Andersen, juryformand, Danish Digital Award: Har du nogle særlige kæpheste, du vil ride som nyudnævnt gruppeleder?

– Jeg har takket ja til posten som gruppeleder af nogle meget klare årsager. Danish Digital Award er det eneste af sin slags, der fokuserer på forretningsorienterede kategorier. Derfor skylder vi – og jeg i særdeleshed – at holde fokus på forretningsforståelse og -resultater. En spændende kreativ løsning alene vil ikke kunne registreres på min pulsmåling. Den slags er der heldigvis andre kategorier til.

Har du et drillespørgsmål til den næste gruppeleder i stafetten, Morten Grubak, Creative Director, Vice/Virtue?

– Kategorinavnet ”den store idé” lugter af klassisk kreativ reklamepris. Hvordan sikrer du, at vi vil kunne genkende vinderen som lige netop en DDA-vinder?

Af: Peter Therkildsen Schlegel

CEO, Responsive

17. mar 2021